الرئيسية
أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم U16938349 الوووووووووووو..اهلا وسهلا بك زائرنا الكريم...شرفتنا بزيارتك ..ويارب ماتكونش اخر مرة ويارب توافق تسجل وتشارك معانا
الرئيسية
أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم U16938349 الوووووووووووو..اهلا وسهلا بك زائرنا الكريم...شرفتنا بزيارتك ..ويارب ماتكونش اخر مرة ويارب توافق تسجل وتشارك معانا
الرئيسية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

دكتور أحمد عقلدكتور أحمد عقل  الأحداثالأحداث  الرئيسيةالرئيسية  المنشوراتالمنشورات  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  المنتدي  الرئيسية  

أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
dr_ahmed_akl
المدير العام
المدير العام
dr_ahmed_akl

المهنة : أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Doctor10 البلد : أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Yemen10
الهواية : أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Chess10
المزاج : أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم 1
الالتزام بالقوانين :
أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Left_bar_bleue95 / 10095 / 100أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Right_bar_bleue

أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Io11
لتعديل بياناتك : لتعديل بياناتك من هنا
السيكو بيكو : 1254
تقييم الاعضاء للعضو : 3

أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Empty
مُساهمةموضوع: أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم   أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Emptyالأحد أبريل 27, 2008 9:50 pm

منقوووووووووووول.....في الحقيقة انا كنت ناوية البوست ده أنزل فيه اخر يوم في المؤتمر بتاع القاهرة مع الصور زي ما كتبت قبل كده

بس لقيتني مش قادرة ماكتبش عن الاخ اسامة منير بتاع اذاعة الاف ام في البرنامج بتاع نص الليل بتاعه اللى بيناقش فيه مشاكل الشباب المفروض يعني على حسب ما فهمت من المرتين اللى سمعت فيهم البرنامج

انا شخصيا مش من هواة الاستماع للراديو عامة ولا اى اذاعة عليه الا القرآن الكريم وأحيانا كنت اسمع لندن ... بس من فترة سمعت من واحدة قريبتي عن برنامج اسامة منير ... وطبعا هو شخص في وسط الشباب غني عن التعريف ... فقلت مايضرش افتح الاف ام واسمع برنامج الاخ منير خاصة انى بحب جدا اسمع المشاكل الشبابية لرصد طريقة تفكير شريحة الشباب وصل لاى مدى

بالامس كانت تجربتي الثانية مع البرنامج لأن المرة الاولى لحقته وهو بيخلص ... فتحت الراديو على الاذاعة فكان آلو نستقبل أول اتصال معانا

كانت بنوتة عندها 23 سنة .. طيب انتي مرتبطة ... أيوة مرتبطة بشاب وبنحب بعض من سبع شهور وقابلته مرة واحدة بس شهر اتنين اللى فات ..

واتكلموا على موضوع الحلقة اللى كان عن الفضفضة ..بتفضفضي لمين أسراراك وبتحكي لمين

المهم في اخر المكالمة انا عندي مشكلة ياأسامة .. اتفضلي انا سامعك ... المشكلة دلوقتي انه صاحبي (فيما يعني الشخص اللى انا مرتبطة بيه) عايزني اخرج معاه ..وانا بصراحة مش بحب حكاية الخروج دي ورافضة خالص اني اخرج معاه علشان تربيتي ماتسمحش بكده وانا مش عايزة

ايوة بس لازم تخرجي معاه علشان تعرفيه اكتر وتشوفيه وهو بيتعامل مع الناس افرضي عينه طلعت زايغة او طلع بخيل او طلع فيه عيب ما مش لازم تعرفيه كويس علشان لما يجي يتقدم تكوني خلاص عرفتيه كويس !! لانه معرفة النت او التليفون مش كفاية علشان تحكمي على الشخص

وبعدين طالما ماما عارفة انك مرتبطة فممكن تستأذنيها وتقوليلها هانقعد سوا في كافي شوب نشرب قهوة ولا عصير علشان تقربوا من بعض وكده وربنا يوفقك ويكتب لك الخير

مع السلامة

--

كده انتهت المكالمة الاولى ..وانا مش مصدقة اللى سمعته بصراحة

ومش مشكلة البنت اللى خلتني مذهولة لكن رد هذا الاسامة عليها صدقا

يعني انا اتعرف على شاب عن طريق التليفون او الانترنت ونتقابل على اساس انا قايلة لماما ونقعد سوا علشان نتعرف ونقرب من بعض سنة بقى سنتين زي ما تيجي تيجي وبعدين يجي يتقدم لي في البيت !!

اى منطق ده ... طيب افرض ياأستاذ اسامة ماحصلش نصيب واتخانقوا في النص سمعة البنت اللى نصيحتك الغالية ليها بالخروج مع شاب غريب عنها هاتبقى ايه دلوقتي

المجتمع اللى مش بيرحم البنت لو غلطت او صاحبت هايعمل فيها ايه

هاتتجو ازاى البنت اللى انت نصحتها انها تخرج معاه وتعرفه لما جوزها يكون فاقد الثقة فيها اصلا لأنها خرجت مع صاحبها من دون ارتباط رسمي

(كلامي ده على اساس انه موجه لناس غير ملتزمة ياجماعة )

نيجي بقى للشرع والدين اللى واضح أوي انه كل علاقتنا بيهم بقوا ماتخافيش ربنا هايوفقك علشان انتي نيتك كويسة

!!!!!!

----

امال فترة الخطوبة اتعملت ليه ياجماعة ... واتشرعت في الاسلام ليه .. مش علشان اللى عايز يرتبط بواحدة يدخل بيتها من الباب مش من الشباك ويكون ادام اهلها ومجتمعها خاطب ليها ..ماهو لو عايز بجد ما يدخل البيت من بابه ويقعد معاها براحته ويتعرفوا على بعض ولا لازم برة خنقة البيت وماما وبابا واخواتي وكده يعني .

لما ربنا يشرعلنا فترة خطبة تطول وتقصر للتعرف على شريك الحياة بصورة شرعية وتحت نظر الاهل وفي الحدود اللى ربنا شرعها في التواصل بين الخطيبين يبقى ليه بنلف وندور على شرع ربنا

ده حتى مصطلح (الارتباط) بقى معناه صاحبي او صاحبتي

يبدأ سؤاله ليها مرتبطة تقوله اه .. طيب مخطوبة او متجوزة تقوله لأ

يعني حتى كلمة الارتباط شوهوا معناها

بجد بجد الواحد بيحمد ربنا على نعمة الالتزام

وقبل نعمة الالتزام نعمة العقل اللى ربنا اداه للواحد يفكر بيه ده صح ولا غلط

بجد وانا بسمع البرنامج والردود السخيفة بتاعت اسامة ده على الاتصالات اللى كلها من بنات في سن العشرين والتلاتة وعشرين وتحليله الغريب للموضوعات واجاباته وحلوله لمشكلات زي دي مع متابعة العدد ده من الشباب ليه حسيت اني مخنوقة بجد

بيحللوا الحرام ويزوقوه في عيون الشباب ويشوهوا الحلال ويزيفوه ويبعدوهم عنه

حسبنا الله ونعم الوكيل
[/color]
https://drahmedakl.yoo7.com
diamond
عضو مبتديء
عضو مبتديء

الالتزام بالقوانين :
أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Left_bar_bleue0 / 1000 / 100أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Right_bar_bleue

السيكو بيكو : 0
تقييم الاعضاء للعضو : 0

مُساهمةموضوع: رد: أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم   أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Emptyالأربعاء أبريل 30, 2008 8:00 pm

للأسف.. هي دي الحقيقة المرّة..

وهو دة الهدف..

لكل البرامج الموجهة للشباب.. اللي ما بيصدق.. بحاجة تحلل له الغلط اللي هو بيعمله..

وتسهل عليه تأنيب الضمير... اللي ممكن كان يردعه.. عن أي حاجة وحشة.. بتخطر على باله من وقت للتاني..

زي أي بني آدم طبيعي...

وبدل ما يعدلوهم... بيزقوهم لغلط أفدح.. وأفظع..

كفانا الله وإياكم كل سوء..
bosy
عضو مبتديء
عضو مبتديء
bosy

الالتزام بالقوانين :
أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Left_bar_bleue0 / 1000 / 100أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Right_bar_bleue

السيكو بيكو : -3
تقييم الاعضاء للعضو : 0

مُساهمةموضوع: رد: أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم   أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Emptyالخميس مايو 01, 2008 5:45 pm

انا مبسوطة جدا ان موضوع اسامة منير ده اتطرح انا شخصيا باحب الاذاعة عموما بس الاذاعة مش ف م بس فيه اذاعات مفيده جداا جداا تانية ماعلينا منها دلوقتي انا لما باسمع اسامة منير باحس بالظلام ايلي في الدنيا واقعد اسال نفسي ميت سؤال وسؤال هو ايه ده وليه ؟ وباحس ان عدد من الشباب لا يستهان بيه في غفلة جامدة جدا وعلي قد ما باستاء علي قد ما الحقيقة بتفرض نفسها ويمكن نصحي ونفوق. الحياة مش بالتفاهة دي ولا الحب والزواج تجربة . عندنا منهج يارب ندور عليه ونلاقيه
Modypiano
عضو فعال
عضو فعال
Modypiano

الالتزام بالقوانين :

السيكو بيكو : -4

مُساهمةموضوع: رد: أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم   أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Emptyالأحد يونيو 29, 2008 11:22 pm

على فكرة انا مش بحب برنامج أسامة منير ده بحس انه استهبال وضحك على عقول المراهقين وبعدين إيه يا حاجة بوسى دا انتى مزبطانا احاديث وآيات قرآنيه وجاية تقوليلى ان انتى فرحانه بمناقشة برنامج أسامة منير طيب بزمتك دا كلام وبعدين برنامج أيه ده دا برنامج عيال ومالوش اى لازمة على فكرة الا مع المعاتيه وانا أسف فى التعبير اصل مش لاقى غيره للأسف

عدل سابقا من قبل Modypiano في الإثنين يونيو 30, 2008 8:43 am عدل 1 مرات
dr_ahmed_akl
المدير العام
المدير العام
dr_ahmed_akl

المهنة : أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Doctor10 البلد : أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Yemen10
الهواية : أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Chess10
الالتزام بالقوانين :
أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Left_bar_bleue95 / 10095 / 100أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Right_bar_bleue

أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Io11
السيكو بيكو : 1254

مُساهمةموضوع: رد: أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم   أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Emptyالإثنين يونيو 30, 2008 12:32 am

استاذنا معلش المرادي هيا ماتقصدش Laughing هيا بتقول مبسوطة اني ناقشت الموضوع ده هيا رايها من راينا
https://drahmedakl.yoo7.com
Modypiano
عضو فعال
عضو فعال
Modypiano

الالتزام بالقوانين :

السيكو بيكو : -4

مُساهمةموضوع: رد: أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم   أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Emptyالإثنين يونيو 30, 2008 8:42 am

dr_ahmed_akl كتب:
استاذنا معلش المرادي هيا ماتقصدش Laughing هيا بتقول مبسوطة اني ناقشت الموضوع ده هيا رايها من راينا

دكتور أحمد انت ليك مشاركات كتيرة جدا وكلها مفيدة ولما يبقى من بين هذه المشاركات مشاركة مش على نفس المستوى اوكى مافيش مشاكل انما أنا كنت بقول رأيى فى البرنامج وما قصدتش أبدا أن انا أضايق حد
gogo abo emera
مشرفة استراحة الاعضاء
مشرفة استراحة الاعضاء
gogo abo emera

المهنة : أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Doctor10 البلد : أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Egypt10
الهواية : أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Travel10
الالتزام بالقوانين :
أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Left_bar_bleue100 / 100100 / 100أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Right_bar_bleue

أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم A58
السيكو بيكو : 98
تقييم الاعضاء للعضو : 4

مُساهمةموضوع: رد: أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم   أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم Emptyالجمعة يوليو 04, 2008 1:29 am

من غير خناق ولا تقطيع فى الهدوم بس
هما بيناقشوا حاجة موجودة فعلا
فى كتير من شبابنا بيستنوا البرنامج ده اكنه هيجيب ليهم حاجة كويسة
مش فاهمين انه تافه
فنشكر دكتور احمد انه اعطانا مثال
احنا لازم نناقش اى موضوع مش شرط مواضيع بعينها

أسامة منير .... ياريت تسيب الشباب في حالهم وتحل عن سماهم
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» نصائح ضد الشباب
» علاج حب الشباب:
» لماذا يتعاطى الشباب المخدرات
» العلاقة بين الشباب والبنات(مصطفي حسني)