الرئيسية
أيام الخطوبة U16938349 الوووووووووووو..اهلا وسهلا بك زائرنا الكريم...شرفتنا بزيارتك ..ويارب ماتكونش اخر مرة ويارب توافق تسجل وتشارك معانا
الرئيسية
أيام الخطوبة U16938349 الوووووووووووو..اهلا وسهلا بك زائرنا الكريم...شرفتنا بزيارتك ..ويارب ماتكونش اخر مرة ويارب توافق تسجل وتشارك معانا
الرئيسية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

دكتور أحمد عقلدكتور أحمد عقل  الأحداثالأحداث  الرئيسيةالرئيسية  المنشوراتالمنشورات  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  المنتدي  الرئيسية  

أيام الخطوبة

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
gogo abo emera
مشرفة استراحة الاعضاء
مشرفة استراحة الاعضاء
gogo abo emera

المهنة : أيام الخطوبة Doctor10 البلد : أيام الخطوبة Egypt10
الهواية : أيام الخطوبة Travel10
المزاج : أيام الخطوبة 1
الالتزام بالقوانين :
أيام الخطوبة Left_bar_bleue100 / 100100 / 100أيام الخطوبة Right_bar_bleue

أيام الخطوبة A58
لتعديل بياناتك : لتعديل بياناتك من هنا
السيكو بيكو : 98
تقييم الاعضاء للعضو : 4

أيام الخطوبة Empty
مُساهمةموضوع: أيام الخطوبة   أيام الخطوبة Emptyالجمعة مايو 30, 2008 9:05 pm

أيام الخطوبة Kamar_10

طبعا مش محتاجة حد يقولك إن من المفروض إن أيام الخطوبة تكون أحلى أيام بتعيشها أي بنت.. بس أكيد بعد ما اتخطبتي لقيتي الحياة مش زي ما سمعت.. ولقيتي نفسك على طول متوترة وأعصابك تعبانة.. عمالة تفكري في ميت حاجة وحاجة.. ده بالإضافة إلى إنك مش عارفة ازاي تتعاملي مع خطيبك.. وكل شوية خناقات وخلافات بينكم.. بسبب، ومن غير سبب...

واللي زاد وغطى كمان.. الخلافات اللي ممكن تحصل بين خطيبك وأهلك، أو بينك إنت وبين أهل خطيبك.. والخلافات دي أكيد بيكون لها تأثير كبير ، وبتخلي الأيام الحلوة دي تضيع في خناق وعتاب وكلام فاضي...

طيب تعالي نفكّر مع بعض، ونشوف إيه السبب في ده كله...
فكّرتِ!!!

شوفي يا قمر.. السبب في كل اللي إنت حاسة بيه ده هو اختلاف طباع كل واحد عن التاني، وإن كل واحد مش عارف ازاي يقرّب من الطرف التاني ويفهمه صح.. علشان كده هاقولك دلوقتي على الأساسيات اللي تقدري من خلالها إنك تتعاملي مع خطيبك علشان تكسبي حبه ليكي..

نشوف الأساسيات دي مع بعض

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

الأساس الأول
القبول

ده أول أساس لازم تقوم عليه العلاقة بين أي اتنين مخطوبين.. هو إنه يكون فيه قبول بينك وبينه.. والقبول ده بيكون من حيث الشكل والدم، ولا يوجد ما ينفّرك منه أو ينفره منك..

الأساس الثاني
خليكِ رقيقة

لازم كل بنت تكون رقيقة في تصرفاتها مع خطيبها، ومش قصدي هنا الرقة المصطنعة.. لأ طبعاً.. قصدي إنك تتعاملي معاه على طبيعتك وبأسلوبك الحلو اللي يخليه يحس إنك أحلى إنسانة في الدنيا، وطبعا من غير تكلف أو كدب.

الأساس الثالث
افتحي مجالات للكلام

خليكِ ذكية وافتحي مع خطيبك مجالات للكلام؛ حتى لو الكلام البسيط زي مثلاً إنك تقولي له على الحاجات اللي بتحبيها، وتسأليه هو كمان بيحبّ إيه.. ومش عيب إنك تتكلمي معاه عن حياتك أيام الدراسة.. عن إيه اللي حققتيه في حياتك قبل ما ترتبطي بيه.. وإيه اللي نفسك تحققيه بعد كده.. إيه الحاجات اللي بتفرَّحك.. وإيه الحاجات اللي بتضايقك.

وخليه هو كمان يتكلم عن نفس الموضوعات دي، واسمعي كلامه كويس، وركزي فيه.. وعلى فكرة الموضوعات دي بالرغم من إنها بسيطة إلا إنها هتفتح مجالات تانية للكلام.. وهتخلي كل طرف يتعرف على وجهة نظر الطرف التاني في الحياة.

وكمان هيعرف إيه الحاجات اللي بيحبها الطرف التاني ويعملها.. وإيه اللي بيكرهها وبتضايقه علشان يتجنبها.

الأساس الرابع
احترمي رأيه

احترمي رأي خطيبك في أي حاجة يقولها، واوعي تسخري من كلامه حتى لو إنت شايفة إن كلامه كده سطحي ومش عاجبك.. اسمعيه للآخر وشوفي وجهة نظره إيه، وحاولي بأسلوب هادي إنك تقنعيه بوجهة نظرك.

الأساس الخامس
احترمي صراحته

لو خطيبك صرّح لك بحاجة محدش يعرفها غيرك، زي مثلا إنه اتكلم معاكي عن إمكانياته المادية احترمي صراحته دي.. واقفي جنبه.

الأساس السادس
محدش كامل

خليكِ دايماً حاطة قدامك القاعدة دي وهي: "إن مفيش حد كامل، وإن الكمال لله وحده".. يعني صعب جداً إنك تلاقي خطيبك مفيهوش عيوب.. أكيد لازم يكون فيه عيوب.. بس إنت خليكي ذكية.. وشوفي يا ترى العيوب دي مقبولة ولا لأ.. لو كانت مقبولة وهتقدري تستحمليها يبقى مفيش مشكلة..

الأساس السابع
حاولي تغيريه

والأساس ده مرتبط بالأساس الرابع، يعني شوفي إيه العيوب اللي في خطيبك وحاولي إنك تغيريها للأحسن بس طبعا بأسلوب حلو ومن غير ما يحس.

زي مثلا.. لو كان لِبسُه مش شيك يبقى حاولي بالراحة إنك تغيري العيب ده بإنك تنتهزي أي مناسبة وتجيبي له مثلاً قميص شيك وتقولي له: إن الموديل ده بيخلّيه أحسن من الموديلات التانية اللي بيلبسها.. ويا ريت يحاول إنه يغير للموديلات الجديدة دي...

الأساس الثامن
بلاش حد يدخل بينكم

شوفي يا قمر.. علشان العلاقة بين أي اتنين تنجح يبقى محدش يدخل بينكم خصوصا الأصدقاء.. وأي خلاف بينكم حاولوا إنكم تحلوه بينكم وبين بعض.

واوعي تقارني بين خطيبك وخطيب واحدة صاحبتك أو خطيب أختك.. خليكِ عارفة إن كل واحد بيختلف عن التاني، وكل واحد وليه ظروفه.

الأساس التاسع
قرّبي من أسرته

يا ريت تحترمي أسرته، وتحاولي إنك تقريي منهم، وتكوني صديقة ليهم، وتنتهزي أي مناسبة وتزوريهم، ومفيش مانع من إنك تاخدي معاكِ هدية شيك؛ لأن دي هتخلي مامته تحبك، وده اللي احنا عايزينه.

الأساس العاشر
بلاش نتكلم في الماضي

بلاش تتكلمي عن حياتك العاطفية في الماضي قبل ما ترتبطي بيه، ولا تسأليه هو كمان عن حياته العاطفية قبل ما يرتبط بيكِ، وكل واحد ينسى اللي فات في حياته، ويبدأ صفحة جديدة.. دي حاجة.. ولو عايزين تتكلموا في اللي فات يبقى الكلام يتفتح مرة واحدة بس، ويكون من غير تفاصيل كتير.

دي كانت شوية حاجات بسيطة
يا ريت تمشي عليها..

أيام الخطوبة Kamar10
dr_ahmed_akl
المدير العام
المدير العام
dr_ahmed_akl

المهنة : أيام الخطوبة Doctor10 البلد : أيام الخطوبة Yemen10
الهواية : أيام الخطوبة Chess10
الالتزام بالقوانين :
أيام الخطوبة Left_bar_bleue95 / 10095 / 100أيام الخطوبة Right_bar_bleue

أيام الخطوبة Io11
السيكو بيكو : 1254
تقييم الاعضاء للعضو : 3

أيام الخطوبة Empty
مُساهمةموضوع: رد   أيام الخطوبة Emptyالسبت مايو 31, 2008 1:32 am

الكلام جميل طبعا

بس عايز اعلق علي اخر نقطه اللي هيا بلاش الكلام في الماضي ده يعتمد علي اساس الماضي ده ايه يعني لو خطوبة او جواز المفروض ميتكلموش فيها
بس لو علاقه حب محرمة المفروض يتكلمو عشان دي حاجه ممكن تكون سبب في عدم الزواج وبالتالي اخفاءها يكون غش وخداع
وشكرا علي الموضوع الجميل يا سارة
https://drahmedakl.yoo7.com
Modypiano
عضو فعال
عضو فعال
Modypiano

الالتزام بالقوانين :
أيام الخطوبة Left_bar_bleue0 / 1000 / 100أيام الخطوبة Right_bar_bleue

السيكو بيكو : -4

أيام الخطوبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: أيام الخطوبة   أيام الخطوبة Emptyالسبت يونيو 28, 2008 10:54 pm

والله أنا رأيى فى الموضوع ده بالذات ان الانسان يظهر على طبيعته ودا مرد كلامك ياساره, أما للنقاط الباقية هى انك عايزة تقولى ان الواحدة يكون عندها ذكاء اجتماعى وطبعا المفروض الولد برده واللى انا عايز اوضحه ودا مش جديد على اللى انتى قولتيه هو ان الولد والبنت لازم يعرفوا ان شخصيتهم مختلفة يعنى مش معقول هيلاقوا ان نفس الميول واحدة هو ممكن يكون معظمها واحد انما مش كلها وهكذا.
اللى انا عايز اضيفه هو خاص بآخر نقطة وهى ( بلاش نتكلم فى الماضى) انا رأى بصراحة ان مافيش راجل بيقبل انه يعرف ان البنت المرتبط بيها يكون لها علاقة قبل كده رغم انه ممكن يتباهى بان هو نفسه كان له علاقات قبل الخطوبة وانا شوفت مثال بعينى لواحد صاحبى وطبعا دى طبيعة الرجل الشرقى عموما ولو فى راجل قال لأ المفروض انها تقول علشان العلاقة تبقى صريحة صدقونى دا مش بيقول كده علشان يبان أنه متفتح لا والله هو بيقول كده علشان ما يتخدعشى لانه لو عرف الموضوع ده هياخد ديلة فى اسنانه ويجرى (هيخلع) وانا واحد من الناس لو عرفت ان خطيبتى كان لها علاقة سواء كويسه او لأ ( من جوايا هشك) لأن للأسف احنا اتربينا فى المجتمع الشرقى على ان البنت مش زى الولد, الولد يقدر يعمل أى حاجة (الراجل ما يعيبوشس الا جيبه) انما البنت لو عملت نص اللى الولد عمله تبقى وقعتها منيلة بستين نيلة.

أنا رأيى فى موضوع الارتباط ان البنت أصلا تفهم طبيعة الراجل والراجل يفهم طبيعة الست
هو ينفع واحد يدخل امتحان وهو مش فاهم هو رايح يمتحن فى ايه؟
طبعا فى اوروبا وزى ما الكل عارف البنات والاولاد لما بيبقى عندهم نية الزواج بيسألوا علشان يفهموا هيعيشوا ازاى ويفهموا الحياة الجديدة دى ايه ظروفها انما هنا كله بيتجوز من غير ما يفهم اى حاجة لدرجة ان احنا بنسمع عن بلاوى فى ليلة الدخلة وبعدها نسمع طلاقات حصلت وكلام فارغ من ده.

قسما بالله دا موقف حصل معايا (بقول لواحد صاحبى فى يوم عنده 28 سنه وهو هيتجوز فى شهر سبعة اللى جاى دا على طول, المهم بقولو العيلة بتاعت العروسة هتستناك تحت البيت يسقفولك ويحيوك, لقيته مافهمشى انا بقول ايه وبيقولى باستغراب هيسقفولى على ايه؟)
ولما جيت اكمل كلامى معاه بقوله انت فاهم ليه مامت العروسة بتزغرت يوم الصبحية؟ رد وقاللى علشان يعرفوا الناس ان هما جايبين كحك وبسكوت) هههههههههههههههههههه الموقف ده حصل من حوالى 3 شهور

انا بس حبيت أحكى الموقف للطرفة (بس الموقف حقيقى)

علشان ما نبعدشى عن المشكلة الاصلية انا هلخص الموضوع فى بضعة نقاط

1- الفهم الصحيح للجنس الأخر.
2- الفهم الصحيح للحقوق والواجبات على كل فرد.
3- احترام الطرف الأخر.
4- اختيار موضوع الكلام. (مانتكلمشى كلام هايف)
5- النظافة الشخصية مهمة جدا.
6- البعد عن الصوت العالى.
7- استخدام اسلوب الاقناع فى الحديث.
8- البعد عن المشاكل بقدر المستطاع.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عدل سابقا من قبل Modypiano في الأحد يونيو 29, 2008 2:31 pm عدل 1 مرات
هبه
المشرف العام
المشرف العام
هبه

المهنة : أيام الخطوبة Profes10 البلد : أيام الخطوبة Yemen10
الالتزام بالقوانين :
أيام الخطوبة Left_bar_bleue90 / 10090 / 100أيام الخطوبة Right_bar_bleue

أيام الخطوبة A53
السيكو بيكو : 171
تقييم الاعضاء للعضو : 0

أيام الخطوبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: أيام الخطوبة   أيام الخطوبة Emptyالسبت يونيو 28, 2008 11:01 pm

مش كتير لو قلت انى مبهوره بيك يا مودى
انت مش بس دمك خفيف
لا ومنظم وبتعرف ترتب افكارك ومقنع
Rolling Eyes ماشاء الله عليك
Modypiano
عضو فعال
عضو فعال
Modypiano

الالتزام بالقوانين :

أيام الخطوبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: أيام الخطوبة   أيام الخطوبة Emptyالأحد يونيو 29, 2008 1:15 am

هبه كتب:
مش كتير لو قلت انى مبهوره بيك يا مودى
انت مش بس دمك خفيف
لا ومنظم وبتعرف ترتب افكارك ومقنع
Rolling Eyes ماشاء الله عليك

ميرسى جدا مودموازيل هبه على مجاملتك الرقيقة

merci Mademoiselle Héba à ton doux compliment
gogo abo emera
مشرفة استراحة الاعضاء
مشرفة استراحة الاعضاء
gogo abo emera

الالتزام بالقوانين :

أيام الخطوبة A58

أيام الخطوبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: أيام الخطوبة   أيام الخطوبة Emptyالإثنين يونيو 30, 2008 3:10 pm

طبعا بشكر اى حد علق على الموضوع
سواء عجبه كل النقاط او بعضها
وانا معاكم ان الواحد المفروض يعرف كل حاجة عن الانسانة الى هيرتبط بيها
بس قبل ميرتبط المفروض بيسال عنها وعن سيرتها الذاتية فبالتالى هيعرف انها كانت بتعرف حد قبله ولا لا ؟
ولازم بعد كدة يسالها من غير ميعرفها انه عرف عنها حاجة
فلو اجبته بالصدق يبقى اكيد هيعرف انها بتحترمه وله فى الوقت ده حريت الاختيار ييكمل معاها او يسبها
ونرجع نقول ان كل الرجال الشرقيين مش زى بعض
Modypiano
عضو فعال
عضو فعال
Modypiano

الالتزام بالقوانين :

أيام الخطوبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: أيام الخطوبة   أيام الخطوبة Emptyالإثنين يونيو 30, 2008 4:33 pm

بلاش شعارات يا ساره وانتى فاهمة كده كويس انتى عايزة تفهمينى ان لما واحد بيسأل عن واحدة وهى وحشة حد هيقوله انها كانت وحشة ما انتى عارف نص الناس ما يعرفشى انها وحشة فهيقول انها كويسه والنص التانى اللى يعرف هيقولك يا عم انا مالى أحسن يقعد لبناتنا وعيالنا وحرام دا سمعة بنت (سمعة وليه) وما ينفعشى فلازم نستر عليها وبعدين هو انتى شايف ان الواحد هيعرف عن خطيبته كل حاجة وقت الخطوبة طيب بزمتك دا كلام دا الجواز معروف عنه أنه بطيخه فلو كان الواحد ممكن انه يعرف البنت أيام الخطوبة ما كانشى حد غلب ولا كنا سمعنا عن الطلاق

ورجاء هام جدا يا مودموازيل سارة ما تحكميش على الناس انهم كلهم زيك لأن كده انتى بتظلميهم لأن مش ل البنات سارة وحتى و فى نسخة تانية من سارة المهدى فده مش كتير هيبقى نسخة او اتنين او عشرين بالكتير فى كل ألف بنت
وبالمناسبة ياسارة بما انك دكتورة تحاليل أنا عايز اسمع اغنية تحاليلى يا أمه أو اغنية إن جالو محلول إديلو جفاف
gogo abo emera
مشرفة استراحة الاعضاء
مشرفة استراحة الاعضاء
gogo abo emera

الالتزام بالقوانين :

أيام الخطوبة A58

أيام الخطوبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: أيام الخطوبة   أيام الخطوبة Emptyالإثنين يونيو 30, 2008 8:36 pm

الكلام دة لواحد مبيعرفش البنت اللى قدامه
يعنى المفروض كل رجل ليه وجهة نظر فى الانسان اللى قدامه
من طريقة كلامة معاه
ومن كل حاجة بيفهم منها البنت دى كويسة ولا لا

واكيد انت بتقدر تفهم البنت اللى قدامك دى بعد مبتقعد معاها يعنى

وعلى العموم تحاليلى يامة مش بغنيها لاى حد كدة
لازم تقدم طلب رسمى على ورق دمغة وتحط عليه طابعين ولااااااااااااااااااااااااازم تختمه بختم النسر
Modypiano
عضو فعال
عضو فعال
Modypiano

الالتزام بالقوانين :

أيام الخطوبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: أيام الخطوبة   أيام الخطوبة Emptyالإثنين يونيو 30, 2008 9:03 pm

ينفع أختم الطلب بسندوتشين فول من عند البغل أصل فى واحدة صاحبتنا ممكن تموتنا من الجوع بسبب انها مش بتطبخ وبعدين بنت أيه اللى ممكن افهمها من اول مرة هى عربية هسوقها ولا مسأله هفهمها دى روح يعنى ممكن تتلون وانتى فاهمة كده كويس انا مش عايز شعارات
gogo abo emera
مشرفة استراحة الاعضاء
مشرفة استراحة الاعضاء
gogo abo emera

الالتزام بالقوانين :

أيام الخطوبة A58

أيام الخطوبة Empty
مُساهمةموضوع: رد: أيام الخطوبة   أيام الخطوبة Emptyالخميس يوليو 10, 2008 10:53 pm

Arial]والله لو على سندوتش الفول ممكن يعنى بما انك جعان
لكن لو على انك مش هتقدر تفهم الشخصية اللى قدامك دى
يبقى عيب فيك
فى ناس كتير بتعرف الانسان اللى قدامها من اول نظرة ومن اول تعامل مع بعض

أيام الخطوبة
صفحة 1 من اصل 1